tiistai 2. elokuuta 2016

Nettiongelmia ihan työn puolesta *First world problems edition*

Toimistolla on ollut verkkoyhteyksien kanssa jo vuoden päivät jos jonkinnäköistä ongelmaa. Välillä on ollut päiviä, että nettiyhteys on alhaalla pari tuntia ja välillä kännykät eivät ole toimineet, huonolla tuurilla molemmat ongelmat ovat tietysti olleet päällä yhtä aikaa. Tämä on tietysti superturhauttavaa, jokainen tietotyöläinen tietää, ettei hommista tule mitään, ellei pääse kiinni järjestelmiin. Parin tunnin katkosten kanssa kuitenkin vielä pärjäsi aiemmin, jos kännykkäverkko sattui toimimaan - ainakin sähköposteja pystyi hoitamaan mobiilinetin kautta. Siis silloin kun mobiilinetti vielä toimi..

Muutama kuukausi sitten kännykkäoperaattori pitkän valituskierteen jälkeen viimein myönsi, että toimistoa lähin masto on rikki. Silloin meitä ohjeistettiin, että kun kytkee mobiilinetin pois päältä, normaali puhelinverkkoyhteys toimii (ainakin suurimmaksi osaksi..). Ennen tätä ohjeistusta puhelinverkkoyhteys toimi ehkä joka viidennellä soittokerralla toimistossa ollessa, eli ei hirvittävän hyvää palvelua enimmäkseen puhelinta kommunikaatiovälineenä käyttäville saksalaisasiakkaille- ja toimittajille. Sisäisesti pystyi kuitenkin toimimaan verkkopuheluilla ihan kohtuullisesti. Eräänä tiistaiaamuna kaivuri sitten katkaisi meiltä verkkopiuhat kokonaan. Koska kännykkämastokin oli edelleen epäkunnossa, mobiilinetinkään kanssa ei pystynyt toimimaan. Siitähän se riemu repesi!

Jotain toiminnan nopeudesta kertonee, että saimme keskiviikkona klo. 17 viestin, että vahinkoilmoitus on kirjattu operaattorin järjestelmään ja he alkavat käsitellä asiaa. Täytyy sanoa, että jos olisin ollut yksityisyrittäjänä tuossa tilanteessa laskutuskauden vaihteessa, olisin kyllä repinyt pelihousut muutamaankin kertaan.

Noh, ensiratkaisuna kaikki kannettavan tietokoneen omistajat harjottelivat tietysti kotitoimiston käyttöä. Tai siis sen jälkeen, kun ensin oli pohdittu asiaa pari tuntia, varmistettu kaikkien esimiehiltä pariin kertaan, että etätyö on varmasti ok, ja pohdittu asiaa vielä toiset pari tuntia odottaen että josko piuhat tulisivat takaisin. Itse aiheutin tyypilliseen tapaan pahaa verta häipymällä paikalta samantien kun kuulin, ettei IT-vastaava tiedä missä vika on. Noin kolme tuntia myöhemmin toimitusjohtajalta tuli viesti, että kaikki kannettavan tietokoneen omistajat saavat lähteä etätöihin.. Tässä tuli jälleen todistettua, miten autoritäärinen johtaminen saa aikaan organisaation hitautta nopeissa päätöstilanteissa.
Valitettavasti kaikki eivät kuulu kannettavien tietokoneiden omistajajoukkoon, ja jonkun pitää olla paikan päällä hoitamassa tavaralähetyksiä, saittien valmistelua ja postia.
Talon lankapuhelimet oli kytketty verkkoon, eli assistentteihin ja vastaanottoon yhteyden ottaminen tapahtui soittamalla läpi kännykällisiä henkilöitä ja pyytämällä heitä kävelemään assistentin viereen. Näin hoidin muun muassa tavaralähetyksiä ja matkalippujen varauksia projekteille. Osalla assareista on lisäksi vielä pöytäkoneet, eli he eivät edes pysty siirtymään kotitoimistoon, ja kukaan muu ei yksikössä sattunut tietämään miten laskutusta tehdään. Hyvähyvä.
Mitään ei tietysti voinut tulostaa, koska kaikki tulostimet on kytketty verkkoon. Ei siis virallisia tarjouksia, sopimuksia, tilausvahvistuksia, piirustuksia, aikatauluja, mitään. Sanottakoon, että tässä teollisuudessa paperilla on vielä paikkansa. Jos yrität selittää isommalle porukalle piirustusta padin näytöltä, voi tuloksena olla pahoja virheitä. Tietysti myös kaikki tarjoukset ja tilausvahvistukset tulee allekirjoittaa, eihän sitä nyt pelkän sähköpostin perusteella tiedä keneltä tarjous on tullut.

Piuhat palasivat torstaina iltapäivällä, eli kolmannen päivän jälkeen vahingon sattumisesta ja porukat palailivat toimistolle pääosin perjantaina.

Mitä tästä opimme?
Ensinnäkin, olemme edelleen aika sidottuja toimipisteeseen. Tästä toivottavasti opitaan, miten vahinkotilanteisiin voi varautua etukäteen ja toivottavasti sivutuotteena saadaan kehitettyä valmiuksia etätyön tekemiseen. Meille asiantuntijoille yksi etäpäivä viikossa pitäisi olla odotusarvo. Suurin osa kollegoista oli tyytyväisiä etätyökokemukseen, mutta toisaalta he eivät olleet innostuneet tekemään sitä pidempiä jaksoja.
Toisekseen, en odottanut tätä hitautta keskellä sivistystä (tavallinen tarina kun tarinassa esiintyvät Saksa ja internet)..
Ja kolmanneksi, olipas mielenkiintoista seurata miten organisaatio reagoi tilanteeseen. Vastaus on HITAASTI. Kun päätösvalta omasta työstä on viety johtajalle, kaikki vaan kestää paljon kauemmin. Huomaan itsekin alistuneeni pikkuhiljaa byrokratian alle, ja tämän on sanottu meidän firmassa olevan vielä alemmalla tasolla kuin keskimääräisessä saksalaisfirmassa. Mene ja tiedä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti